שינה טובה
01 אוג, 2024

הילד מתרגש מהחזרה ללימודים ולא ישן בלילה? כך תעזרו לו להתמודד עם החרדה

כהורים, לעתים קשה לנו להבין את המתח המצטבר בקרב ילדינו לקראת החזרה ללימודים, ועלול להתפתח לחרדה שפוגמת באיכות השינה ובתפקוד הכללי. למה זה קורה ואיך אפשר לסייע להם להירגע?
הילד מתרגש מהחזרה ללימודים ולא ישן בלילה? כך תעזרו לו להתמודד עם החרדה

התחלות חדשות עשויות להיות מרגשות אבל עבור ילדים רבים, תחילת שנת הלימודים היא גם מקור לחשש וה-1 בספטמבר עלול להוות מקור משמעותי להגברת הלחץ והחרדה. הסיבות רבות: הרצון לעמוד בציפיות ההורים והמורים, חשש מאי-השתלבות חברתית, התמודדות עם בריונות והשינויים הרבים שיש להתמודד עמם כשעולים לכיתה א, לחטיבה או לתיכון.

מחקר נרחב של המרכז הבינתחומי והאוניברסיטה העברית משנת 2021 הראה כי 1 מכל 5 ילדים בישראל סובל מתסמיני חרדה, וכי רמות החרדה בקרב ילדים נמצאות בעלייה מתמדת מאז הסגרים בתקופת הקורונה, עם נסיקה משמעותית נוספת מאז אירועי 7 באוקטובר – שכיחות הפרעות החרדה, PTSD ודיכאון כמעט הכפילה את עצמה. דוח אודות מצבם הנפשי של הילדים מאשר את הפגיעה הרגשית הקשה, ומתאר מצבים מורכבים של חרדה מוגברת בקרב ילדים בכל הגילים.

חרדה פוגמת באיכות השינה בקרב ילדים

הפרעות חרדה של גיל הילדות וההתבגרות עלולות להיות מלוות בפגיעה משמעותית בתפקוד, בין היתר  גם להוביל לבעיות שינה. הדאגה והחרדה המתמשכות פוגמות ביכולת של הילדים להירדם בקלות ולהישאר רדומים לאורך הלילה. חרדה עלולה לפגוע גם במעבר לשלב ה-REM (תנועות עיניים מהירות) במחזור השינה, שהוא קריטי לתפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון ולמידה. ילדים הסובלים מחרדה עלולים להתעורר לעיתים קרובות במהלך הלילה וכך נוצר מעגל אכזרי בו חוסר השינה מחמיר את תסמיני החרדה, שבתורה מחמירה את בעיות השינה.

על חשיבות השינה, במיוחד אצל ילדים, אין עוררין. ילדים שישנים מספיק שעות איכותיות בלילות מצליחים יותר בלימודים, מרוכזים יותר ומפגינים יכולת טובה יותר לפתור בעיות. שינה מסייעת לבריאות הנפשית וגם מחזקת את המערכת החיסונית.

איך נוכל להקל על הילדים שלנו?

ישנם כלים רבים שאנחנו, כהורים, יכולים להיעזר בהם כדי לסייע לילדים ולמתבגרים שלנו הסובלים מחרדה וקשיי שינה לקראת 1 בספטמבר (שימו לב: טיפים אלו אינם מחליפים טיפול מקצועי בחרדה).

ילדי הגן ובית הספר היסודי

מתבגרים



עוד בנושא