שינה טובה
29 אוג, 2024

האם מדוזות חולמות? 7 חיות שזקוקות למעט מאוד שינה

לכמה דקות שינה זקוק זבוב, איך כרישים ישנים מבלי להפסיק לשחות וכמה זמן יכולים פילים לצעוד מבלי לישון? בעלי החיים עם הרגלי השינה הכי מפתיעים
האם מדוזות חולמות? 7 חיות שזקוקות למעט מאוד שינה

הטבע עשיר במגוון עצום של בעלי חיים מרתקים הנבדלים במאפיינים רבים אבל אחת התכונות שמשותפות למרבית החיות היא הצורך בשינה. בדיוק כמו אצלנו, בני האדם, מדענים מאמינים שגם בקרב בעלי החיים השינה חיונית לתהליכי התחדשות, למידה וזיכרון.

אבל לכמה שעות שינה חיות באמת זקוקות? התשובה משתנה מאוד בין המינים השונים. אם אתם סובלים משקים כחולים מתחת לעיניים – אולי תמצאו נחמה ברשימת החיות שמסוגלות להסתפק במעט מאוד שינה וכמה שאפילו מאתגרות את ההגדרה המקובלת של שינה.

  1. ג'ירפות: נמנום בשחקים

ג'ירפות הן אלופות הפאוור-נאפ של עולם החי. הן ישנות כ-4.5 שעות ביום, אבל במקטעים של דקה עד כ-30 דקות לכל היותר. בשל מבנה גופן וצווארן הארוך, הג'ירפות ישנות לרוב בעמידה, כדי שיוכלו לברוח מטורפים במהירות.

  1. סוסים: סיבובי שינה קצרים

סוס זקוק לכשלוש שעות שינה ביממה, וגם אותן הוא לא ישן ברצף – אלא בכמה סיבובים קצרים לאורך היום והלילה. סוסים מצליחים לנמנם על הרגליים בזכות מנגנון נעילה ייחודי ברגליים הקדמיות, אבל כדי לישון שינה עמוקה, הם חייבים לשכב לפחות חצי שעה עד שעה ביום. ובדיוק כמו בני אדם שהגיעו לגבורות ומעדיפים להירדם בכורסה, גם סוסים מבוגרים אינם חובבי נמנום בשכיבה.

  1. פילים: מי שנרדם – נשאר מאחור

פילים צועדים בטבע כ-30 קילומטרים במשך 10 שעות. הייתם מצפים שכדי לעמוד במשימה הם יזדקקו לשעות שינה רבות אבל פילים מסוגלים להישאר ערים לא פחות מ-46 שעות ברצף. הסיבה היא הישרדותית – פיל שעוצר לנמנם עלול להינטש על ידי העדר שמגן עליו. פילים בשבי, אגב, מרגישים הרבה פחות מאוימים וישנים 5-6 שעות ביממה.

  1. דולפינים: אלופי המולטי-טאסקינג

כיונקים ימיים, דולפינים חייבים לעלות מעל פני המים כדי לנשום. כדי לעשות זאת בזמן השינה, שני חצאי המוח של הדולפין ישנים בתורות – כל פעם חצי מוח, והחצי השני נשאר מודע. העין בצד הער נשארת פקוחה ומאפשרת לדולפין להמשיך לשחות ולעלות לפני המים.

וזה לא הרגל השינה המרשים היחידי שלהם. כשהם רק נולדים, גורי דולפינים נשארים ערים במשך חודש שלם. מחקרים הראו שגורי הדולפינים ואימהותיהם נשארים ערים ופעילים 24 שעות ביממה במשך השבועות הראשונים לחייהם, כדי להימנע מטורפים ולשמור על חום גופם.

  1. כרישים: תמיד על המשמר

מינים רבים של כרישים חייבים להישאר בתנועה מתמדת כדי להזרים מים דרך הזימים ולנשום. בזמן השינה, כרישים עוברים למצב של מנוחה פעילה לפרקי זמן מסוימים, בהם המוח שלהם כבוי חלקית בעוד ששאר הגוף ממשיך לתפקד. לכרישים אין עפעפיים ולכן העיניים שלהם נותרות פקוחות כל העת ועוקבות אחר כל תנועה סביבם.

  1. מדוזות: שינה בלי מוח

במשך שנים רבות, ההנחה הרווחת הייתה שמדוזות לא מסוגלות לישון, מפני שאין להן מוח, עמוד שדרה או מערכת עצבים מרכזית. ב-2017 מחקר גילה כי מדוזות בכל זאת נכנסות למצב מנוחה דמוי שינה בלילות. החוקרים עקבו אחר מדוזות מסוג Cassiopea באקווריום במשך שישה ימים וגילו שבלילה הן פעילות פחות מאשר ביום. המדוזות לא נכנסות לשינה עמוקה אך כשהן מנמנמות, הן מעדיפות לנוח על פני המים ובשעות הערות לשקוע לעומק רב יותר. כשנמנעה מהמדוזות שינה הן הפכו לפעילות פחות במשך היום.

  1. זבובי פירות: שיא של 4 דקות

מחקר של אימפריאל קולג' הלונדוני הראה שזבובי פירות יכולים לשרוד כמעט ללא שינה. באמצעות מצלמות מבוססות בינה מלאכותית, מצאו החוקרים כי כמחצית מהזבובות שנבדקו ישנו פחות מ-5 שעות ביממה, 6% מהזבובות ישנו קצת יותר משעה והחוקרים הצליחו אפילו לזהות זבובה אחת שישנה בממוצע ארבע דקות ביממה בלבד. עוד עלה במחקר כי מניעת שינה קיצרה את חיי הזבובות בכשלושה ימים, ואילו הזבובים הזכרים לעומתן לא הושפעו כלל ממניעת השינה.

 



עוד בנושא