שינה טובה
07 יול, 2024

איך לצמצם את הפגיעה של משחקי מחשב בשינה של ילדיכם?

עבור ילדים ובני נוער רבים, חופש וגיימינג הולכים יד ביד. מדוע מדובר בחדשות רעות לשנת הלילה, ומה הורים יכולים לעשות כדי לוודא שילדיהם ישנו טוב יותר? מדריך
עבור ילדים ובני נוער רבים, חופש וגיימינג הולכים יד ביד. מדוע מדובר בחדשות רעות לשנת הלילה, ומה הורים יכולים לעשות כדי לוודא שילדיהם ישנו טוב יותר? מדריך

מיליוני ילדים ובני נוער מסביב לעולם מבלים שעות מול משחקי מחשב ומובייל, ובחופש הגדול, אפילו יותר. הזמן עובר מהר כשנהנים, אבל הוא חולף ביעף כשנשאבים למשחק שרותם מנגנונים פסיכולוגיים כדי להשאיר את הצעירים דבוקים למסך עמוק אל תוך הלילה. התוצאה היא ירידה באיכות השינה, החיונית במיוחד לילדים ונוער.

שיטות הפיתוי של המשחקים מגוונות: ״שיטת הגמול התמידי״ מנסה להציע לשחקן תגמולים בלתי פוסקים בדמות פרסים, נקודות, שלבים חדשים שנפתחים ושדרוגים. שימוש בעקומת למידה איטית והדרגתית נועד להקטין את הסיכוי שהשחקן יתייאש במהירות; ושילוב פיצ'רים חברתיים במשחקים (כגון צ'אט או משחק עם חברים) מגביר את הלחץ החברתי להישאר מחוברים.

כל אלה מעודדים את דחיית שעת השינה. כידוע, ילדים ובני נוער זקוקים לכ-8-9 שעות שינה בלילה והמחסור עלול לפגוע בריכוז, ביכולת הלמידה, בזיכרון, בוויסות הרגשי וביכולות קוגניטיביות נוספות.

אבל קיצור שעות השינה הוא לא האיום היחיד. גם ההתרגשות שילדים חווים בזמן משחק סוער גורמת לשחרור הורמונים כמו אדרנלין או קורטיזול שמגבירים ערנות ולחץ ומפריעים להירדמות ולשינה תקינה. בנוסף, הניצחונות והגמול שמתקבל בגינם מובילים לפעילות מוגברת במרכזי העונג במוח. הפעילות הזאת מעכבת את שחרור הורמון השינה מלטונין וכך היכולת להירדם בקלות נפגעת.

וישנו גם האור הכחול שנפלט מהמסכים, בין אם במחשב, בקונסולה או במובייל. חשיפה גבוהה מדי לאור LED בצבע כחול מעכבת אף היא את ייצור המלטונין, וכך פוגמת במחזור השינה הטבעי שלנו.

במקרים קיצוניים, כשהתשוקה למסך חורגת הרבה מעבר למומלץ, התחביב עלול להתפתח להפרעת גיימינג – דפוס התנהגות כפייתי, המאופיין בחוסר שליטה והעדפה של המשחק על פני פעילויות אחרות. מחקר שפורסם בשנה שעברה על ידי אוניברסיטת בר אילן הראה כי 30% מבני הנוער בישראל (בני 13-18), הגדירו את עצמם כמכורים למשחקי רשת.

אז איך מתמודדים? 4 טיפים שיעשו לכם סדר

הציבו גבולות

נכון שאין מסגרות בחופש, אבל החיים בבית ממשיכים כרגיל. חשוב לקבוע סדר יום, גם כשאין צלצול הקורא להיכנס לכיתה. אמנם ניתן להגמיש מעט את השגרה (בכל זאת, החופש הגדול) אבל חשוב לא לוותר עליה לחלוטין. קבעו פרקי זמן ברורים בהם מותר לשחק והקפידו להבהיר שאת שאר השעות יש למלא בפעילויות אחרות.

הוציאו את המשחקים מחדר השינה

הפרידו בין חדר השינה – בו האווירה רגועה והמיטה מזמינה – לחדר בו הגיימרים הצעירים משחקים. אפשרו להם לעבור את תהליך ההירדמות ללא הפיתוי וללא נורות חיווי קטנטנות שמהבהבות בפינת החדר וקוראות להם לחזור לשחק.

יש עולם בחוץ

השעות הפנויות הרבות הופכות את החופש הגדול להזדמנות מצוינת עבור בני נוער לפתח תחביבים חדשים בעולם האמיתי, למצוא עבודה או להתנדב. יחד עם טיולים בטבע, פעילויות יצירה ואפילו בישול משותף של ארוחות – ניתן למלא את היום בפעילויות מחוץ למסך ולהגיע תשושים ומרוצים למיטה בסוף היום.

תנו דוגמה אישית

השתדלו להקפיד על הכללים שאתם עצמכם קבעתם. הילדים שלנו רואים אותנו ולומדים מאיתנו מה באמת חשוב ומה פחות. לקראת השינה, צרו בבית אווירה רגועה והשתדלו בעצמכם להיכנס למיטה ולקום בשעות קבועות. ואם ניתן, הוציאו את המסכים והטלפונים הניידים גם מחדרי השינה שלכם.



עוד בנושא